sobota, 7 maja 2011

Przytulia (Galium )

Z przytulią pierwszy raz zetknęłam się dzięki książce Marii Treben "Apteka Pana Boga".
Okazało się, ze spotykałam kiedyś tę roślinę na łąkach, miedzach, w lesie.
Istnieje kilka gatunków przytulii, są to :
Przytulia właściwa ( galium verum ) mająca ludową nazwę przytulia żółta, o wysokości od 30 do 60 cm, z żółtymi kwiatkami. Kwitnącą zbiera się w czerwcu.
 Przytulia czepna (galium aparine ) osiąga wysokość od 60 do 160 cm i charakteryzuje się drobnymi białymi kwiatkami. Roslina przylepia się, czepia , stąd jej nazwa czepna.
Przytulia pospolita ( galium mollugo ) ma żółtawobiałe, delikatne kwiaty. W okresie kwitnienia częściej spotyka się pędy leżące.
   Wszystkie wymienione gatunki tej rośliny mają podobne właściwości lecznicze.
 Roślinka ta popada w zapomnienie i nawet nie wiemy jak bardzo jest ona cenna  np.w strasznej chorobie nowotworowej.
Maria Treben pisze, iz herbatka z przytulii oczyszcza nerki, wątrobą, ,trzustkę i śledzionę.Działa również przeciwko niedokrwistości, obrzękom i kłuciu w boku.
Fachowo oczyszcza krew i limfę i rozprawia się z guzkami nowotworowymi. ( Stefania Korżawska)
 Stosowana zewnętrznie pomaga w chorobach skóry, ranach, czyrakach i zaskórniakach. Zmniejsza łojotok, poprawia elastyczność skóry.


W medycynie ludowej stosowano ją w padaczce, histerii, pląsawicy, schorzeniach nerwowych, zatrzymaniu moczu, w dolegliwościach związanych z występowaniem piasku i kamieni. Po kuracji przytulią znika wole.
Pomaga w rakowatych guzkach na skórze i nie tylko. ( Maria Treben).


Herbatka:
1 czubata łyżeczka przytulii wsypać do 1/4 litra wody wrzącej, zaparzyć i zostawić na krótko do naciągnięcia.


herbatka z przytulii ( Stefania Korżawska )
ziele przytulii 100 g
korzeń jeżówki purpurowej  50 g


Zioła wymieszać, 3 łyżki zalać 3 szkl. wody, zagotować, naciągać pod przykryciem 15 minut, przecedzić
Herbatkę pić ciepłą w ciągu dnia.
Czyści krew i limfę, pomaga w chorobie nowotworowej , białaczce.




nalewka z przytulii ( Stefania Korżawska )


ziele przytulii  50 g
kwiat nagietka 50 g
ziele nawłoci      50 g


Zioła wymieszać, 8 łyżek wsypać do słoika, wlać 1/2 litra wódki lub 70 % spirytusu, postawić w kuchni na 10 dni, codziennie wstrząsnąć - stosować 3 x dziennie po jednej łyżce w przypadku zapalenia węzłów chłonnych. Pomaga w stanach zapalnych migdałków, zapaleniach skóry, a także w przeroście gruczołu krokowego.


Już w kwietniu ( koniec kwietnia ) zbierałam przytulię czepną, kwitnie ona dopiero w czerwcu. Pijam herbatki z tego ziela . Należy tylko uważać, by zbierać ja w miejscach czystych i z daleka od szos, i oprysków.


Na obydwu fotografiach widnieje przytulia czepna ( fot. z dn. 7 maja).

17 komentarzy:

  1. zioła polecane przez p. stefanię korżawską są super polecam bo sama piję już przez rok efekty są superrrrrr.BASIA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że tak wiele osób docenia terapię ziołami:))

      Usuń
  2. Witam, poszukuję tych ziół ale nie mogę ich kupić. Proszę o informację gdzie mogę zakupić przytulię czepną na adres mailowy aga_reda@wp.pl.

    OdpowiedzUsuń
  3. polecam pochodzić po polach i łąkach. To popularna roślina środowisk ruderalnych.

    OdpowiedzUsuń
  4. A poproszę o informację dotyczącą suszenia!Z tego co wiem o ziołach to mają różne wymagania co do suszenia.Jestem szczęśliwą posiadaczką przytulii na moim podwórku,ale dopiero teraz doczytałam jakie to wspaniałe ziele!Dziękuję za informację o wszystkich ziółkach i pozdrawiam! hallinka@interia.eu

    OdpowiedzUsuń
  5. U nas rośnie w polu pszenicy, obok domu, nie wiedziałam że to tak cenne zioło

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam,
    mam obrzek llimfatyczny nóg,mam 30 lat nogi w cellulicie i ogromne jak u slonia,lekarze rozkldaja rece,to nieuleczalne,prosz emi pomoc,moze jakies ziola sa pomocne w tym schorzeniu.Wszekie moczopedne odpadaja,wtedy tylko schodzi woda z organizmu ktora limfa znowu wiaze i powstaje obrzek.jestem zalamana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam bardzo ....kuracje Pani Stefani Korżawskiej. Jestem pod wrażeniem ----- cudowne porady i przepisy jak sie odżywiać. .... i wytrwać w zdrowiu.... pięknego wieczoru...pozdrawiam

      Usuń
    2. galus@galus.wroc.pl6 listopada 2014 00:04

      Proszę się nie załamywać, kupić książkę Iwana Nieumywakina ,,Woda utleniona na straży zdrowia" w internecie na empik. com Na str. 85 jest dla Pani konkretna rada. Proszę o kontakt to wyślę Pani informacje naten temat. Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  7. Witam, musiałaby Pani wejść na stronę dr Różańskiego, może tam znajdzie Pani jakąś podpowiedź przeszukując jego wpisy. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. tak,tylko myslslam ze skoro jest post o przytulii to moze Pani wie o jej sprawdzonym oczyszczaniu limfy,tak jak tutaj pisze

    OdpowiedzUsuń
  9. niedawno dowiedziałam sie o przytulii,wiem,ze piją sok z niej dla oczyszczenie organizmu,herbatki chyba zawsze robi się z suszonych ziół?

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja pije herbatkę także z żywych ziół , nie tylko z suszonych, ma wtedy mocniejsze działanie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam,
    Wiem, że zioła moga być pomocne ale ostrzegam przed przytulią czepną. Gdy zrobiłam sobie herbatkę z przytulii i wyjetym z herbatki zielem posmarowałam twarz i dekolt bo ponoć ujędrnia skórę to dostałam takiej alergii jakby mnie stada komarów pokąsały i podrapałam się do krwi. Teraz przytulię stosuję tylko do płukania włosów i to tez z dużą ostrożnością, żeby wywar nie wpłynął do oczu. Radzę zrobic test skórny- posmarować przedramię sokiem z przytulii i sprawdzić co sie dzieje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może się tak zdarzyć , ponieważ niektóre osoby moga być uczulone na różne zioła czy preparaty. Najlepiej tak jak pani pisze zrobic tekst skórny. Ja stosowałam przytulie czepna nawet na twarz i nic się złego nie działo.

      Usuń
  12. Bardzo proszę poradzić co najlepiej robić, by pozbyć się guzków z tarczycy. Pani Beato, widzę że ma Pani ogromną wiedzę na temat ziół, czy można się skontaktować mailem z Panią?

    OdpowiedzUsuń
  13. Proszę zainteresować się pordami Pani Korżawskiej-wielka znawczyni :)

    OdpowiedzUsuń